Genel Bilgiler

İlk yardım, bireyin yaşamını kurtarmak amacı ile hava yolu açıklığı sağlandıktan sonra, solunumu ve/veya kalbi durmuş kişiye yapay solunum ile akciğerlerine oksijen gitmesini, dış kalp masajı ile de kalpten kan pompalanmasını sağlamak üzere yapılan ilaçsız müdahalelerdir (Özer,2018). Acil sağlık hizmeti gelene kadar hastane dışı kalp durması vakalarında hayatta kalma oranlarını artıran ilk yardım uygulamaları, insan hayatı için kilit rol oynamaktadır (Gümüş ve ark.,2020). Temel yaşam desteğini içeren ilk ve acil yardım hizmetlerinde başarılı olmanın koşulu yeterli ve nitelikli insan gücünün varlığıdır. Nitelikli insan gücünün geliştirilmesinde ilk yardımın sağlık personeli dışındaki bireylere öğretilmesi yaşam kurtarmada çok önemlidir (Saruhan ve ark.,2018). Toplumda sağlık personeli dışında polis, itfaiye personeli, öğretmen gibi çeşitli meslek gruplarının ilk yardım eğitimi almış olması ve temel ilk yardım becerilerini gerçekleştirebilmeleri önemlidir (Türkan ve ark.,2005).

Öğretmenler, okul kazaları sonucunda gelişen yaralanmalarda çocuğa yardım edebilecek, ilk yardım uygulayabilecek ilk kişilerdir (Sönmez ve ark.,2014). Çocukluk çağı yaralanmaları açısından 0-4 yaş arasında ev kazaları önemliyken, dört yaşından sonra okul kazaları ön plandadır (Rogmans,2009). Okullarda istenmeyen kazalar, çocukların zamanlarının çoğunu burada geçirmeleri, fiziksel aktivite düzeyinin artması gibi nedenlerden dolayı daha yüksek oranlarda görülmektedir (Nayir ve ark.,2011; Jullien,2021). Sönmez ve arkadaşlarının (2014) okul öncesi öğretmenlerin temel ilk yardım uygulamalarına ilişkin bilgi düzeyleri ve bunu etkileyen faktörleri değerlendirmek amacıyla yaptıkları çalışmada okul öncesi öğretmenlerinin ilk yardım bilgilerinin yetersiz olduğu saptanmıştır. Bununla birlikte daha önce ilk yardım eğitimi alan öğretmenlerin bilgi puanlarının anlamlı yükseklik göstermemesi, alınan eğitimin niteliğinin önemine de vurgu yapmaktadır (Sönmez ve ark.,2014). Proje kapsamında ele alınacak olan okul öncesi öğretmenlere verilecek eğitimin içeriğini ilkyardım kavramı,  genel ilkyardım bilgileri, hasta/yaralının ve olay yerinin değerlendirilmesi, temel yaşam desteği, solunum yolu tıkanıklığı, bilinç bozukluklarında ilkyardım, bilinç bozukluklarında ilkyardım, göz, kulak ve buruna yabancı cisim kaçmasında ilkyardım, boğulmalarda ilkyardım, kanamalarda ilkyardım, yaralanmalarda ilkyardım, hayvan ısırmalarında ilkyardım, konuları oluşturmaktadır.

Okul öncesi öğretmenlere ilk yardım eğitiminde farklı öğretim tekniklerinin ve uygulama yöntemlerinin kullanılması temel yaşam desteği eğitiminin amaçlarına ulaşmasını kolaylaştıracaktır. Projenin amacı okul öncesi öğretmenlerinin ilk yardım hakkında bilgi düzeyini arttırmak ve uygulama becerisini geliştirmektir. Bu amaç doğrultusunda öğretmenlerin ilk yardım uygulamaları hakkındaki farkındalık düzeylerinin yükselmesi de hedeflenmektedir.
Bu amaçlar doğrultusunda okul öncesi öğretmeni olarak çalışacak olan öğretmenlerde;
  • Doğru ilk yardım uygulaması yapma bilinci oluşturmak,
  • Olay yerinin değerlendirilmesi ve gerekeli uygulamaları başlatabilmenin önemini anlatmak,
  • Okulda karşılaşılan ilk yardım gerektiren durumlara erken müdahale becerisi kazandırmak.